ریسک پذیری بزرگ ترین رمز موفقیت در تولید/گروه صنعتی نوآوران ابری خواستن را به توانستن تبدیل کرد
یکی از این تولیدکنندگان که ایده تولید و قدم گذاشتن در این راه پرفراز و نشیب خود را از پیکان قدیمی خود گرفت، گروه صنعتی نوآوران ابری است که در طراحی و تولید انواع شیشه بالابرهای برقی و دستی خودرو در حال فعالیت است و به عنوان تامین کننده اصلی خطوط تولید شرکتهای خودرو سازی ایران خودرو ، سایپا ، پارس خودرو ، زامیاد ،گروه بهمن و..شناخته می شود.عصر تولید مصاحبه ای با ابوالقاسم ابری لنجوان مدیر عامل این شرکت که برای رسیدن به موفقیت امروز خود حرف های زیادی دارد پرداخته است.
به عنوان سوال نخست چکیده ای از زندگینامه خود را بیان می کنید؟
در سال ۱۳۳۳ در روستای لنجوان در جنوب شرقی تبریز به دنیا آمدم، پدرم کشاورز بود و از نظر مالی در وضعیت خوبی نبودیم در سن ۱۰ سالگی به همراه پدر و برادرم به تهران آمده و هر سه کارگری کردیم تا بتوانیم مخارج خانواده را تامین کنیم، در آن زمان به صورت شبانه درس خوانده و روزها کارگری می کردم و پس از حدود یک سال کارگری توانستیم در تهران خانه ای را اجاره و مابقی اعضای خانواده را به این شهر بیاوریم، اما به دلیل مخارج بالای خانواده و ضعف اقتصادی به ناچار درس را رها کرده و فقط کار کردم.
نخستین شغلی که در پیش گرفته اید چه بود و آیا کفاف زندگیتان را می داد؟
با توجه به شرایطی که داشتم وارد شغل نقاشی اتومبیل با هفته ای ۱۵ تومان دستمزد شدم. بعد از چند سال یک مغازه اجاره کردم و شغل نقاشی را تا سال ۱۳۶۴ ادامه دادم.
در سال ۱۳۵۹ تصمیم گرفتم از خانه پدری جدا شوم و زندگی مستقلی را شروع کنم. هدفی که برای خودم در مورد خرید خانه تعریف کردم، خرید خانه ای به مساحت ۵۰۰ متر در یک موقعیت مناسب در تهران بود ولی بدلیل عدم توانایی مالی قادر به تهیه منزل ۵۰۰ متری نبودم. برای رسیدن به هدف یک استراتژی تعریف کردم و به این نتیجه رسیدم که با پس انداز قادر به تامین منزل مورد نظر نیستم زیرا افزایش تورم خیلی بیشتر از میزان پس انداز من بود.بنابراین برای مهار تورم تصمیم به خرید خانه ای کوچک در ابتدای جاده ورامین گرفتم و خانه ای به مبلغ یکصد هزار تومان خریدم و بعد از یکسال سکونت به مبلغ ۰۰۰/۳۱۰ تومان فروختم یعنی مبلغ ۰۰۰/۲۱۰ تومان رشد قیمت ناشی از تورم داشت در حالیکه میزان پس انداز من در یک سال ۰۰۰/۳۰ تومان بوده ولی رشد قیمت خانه در اثر تورم ۰۰۰/۲۱۰ تومان، پس من اگر به امید پس انداز برای خرید خانه بودم بدلیل رشد سریع قیمتها هرگز نمی توانستم خانه ای بخرم.
کار بعدی را که به صورت حرفه ای تر به آن پرداختید چه کاری بود؟
در سال ۶۴ که به نقاشی اتومبیل مشغول بودم و اصلا علاقه ای به این کار نداشتم در آن زمان کاردک و لیسه که در این شغل نقاشی مورد استفاده قرار می گرفت بسیار کمیاب شده بود و در ایران نیز تولید نمی شد به همین منظور با بررسی و مطالعاتی که به صورت شبانه روزی انجام دادم که این محصولات را چرا خودمان نمی توانیم تولید کنیم. متوجه شدم برای تولید این محصولات ورق فنری نیاز است که این نوع ورق در ایران تولید نمی شود. من در یک اوراقی یک ورق نیمه فنری پیدا کردم و با آن لیسه ساختم، زیرا تولید لیسه نیازی به قالب و پرس نداشت لیسه خوبی نبود ولی بدلیل کمیاب بودن مورد استقبال قرار گرفت و رنگ فروشان من را تشویق به تولید کاردک کردند. بر مبنای اطلاعاتی که داشتم میدانستم ورق های معمولی را میشود سمانتاسیون ( سخت کاری ) نمود و تبدیل به فنر کرد.
در این مورد تحقیقات زیادی کردم و نمونه های دست سازی تهیه کردم و توسط یک شرکت، سمانتاسیون کردم ولی مشکلی که وجود داشت احتمال کج شدن و تاب برداشتن این ورقها در مرحله سمانتاسیون بسیار زیاد بود. و من مجبور به ریسک بزرگی بودم که اگر اینها تاب بر میداشت کل سرمایه من که حدود ۲۵۰ هزار تومان بود سوخت می شد و اگر این اتفاق نمی افتاد و ورقها تاب بر نمی داشت و صاف بود من در طول ۳ الی ۴ ماه به سود ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان می رسیدم و اگر تاب بر میداشت کل سرمایه من که ۲۵۰ هزار تومان بود سوخت می شد ورود به این حرفه بسیار پر ریسک بود.
با وجود ریسک بالا وارد کار تولید کاردک شدید آیا توانستید در این بخش موفق شوید؟
بله به موفقیت کامل رسیدم و به سود پیش بینی شده رسیدم لازم به توضیح است که این کار را با یک ریسک حساب شده شروع کردم.
با علم به این مشکلات وارد این کار شدید آیا نترسیدید؟
اصلاً نترسیدم اتفاقاً همه پل های پشت سرم را خراب کردم تا امکان برگشت نداشته باشم چون به خودم و توانمندیهایم ایمان داشتم و میدانستم از پس هر مشکلی بر می آیم. برای تولید کاردک یکی از واحدها به من ضمانت داده بود که در مرحله سخت کاری و سمانتاسیون به مشکلی بر نمی خوریم. اما در مرحله اول کلیه محصولات تاب برداشت و دچار مشکل شد و در مرحله دوم نیز د چار مشکل شد و به سراغ سمانتاسیون کار معتبر دیگری رفتم که اینبار کاردک ها تاب کمتری برداشته و با چکش کاری توانستیم این تاب ها را کمتر کرده و به بازار ارائه بدهیم که استقبال خوبی نیز صورت گرفت.
در این شغل ماندگار شدید؟
در آن برهه زمانی با همان اندک سرمایه ای که داشتم بسیار خوب در تولید کاردک عمل کردم اما تولید کننده ای وارد این کار شد که عملا توان رقابت با آن را نداشتیم .و مجبور شدیم که کار را تعطیل کنیم ، البته کارگاه نقاشی که دو تا سه نقر کارگر در آن داشتم را به خود کارگران سپردم که در آن کار کنند.
بعد از اینکه تولید کاردک را رها کردید به چه کاری مشغول شدید؟
تولید اگزوز موتورهای پژو را شروع کردم که متاسفانه در آن نیز چون رقیب بسیار قدرتمندی داشتم موفق نبودم و هر آنچه که در تولید کاردک به دست آورده بودم در تولید اگزوز از دست دادم البته این را نیز باید گفت که اگزوز تولیدی ما نه خیلی نامرغوب و نه خیلی مرغوب بود اما نتوانستیم رقابت کنیم و نه تنها کل سرمایه از دست رفت بلکه ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان نیز در آن زمان بدهکار شدیم. و از سویی برای اینکه کارگاهی که با هزاران سختی به دست آورده بودم از دست ندهم و بتوانم حقوق کارگران را پرداخت کنم چندین ماه شب ها مسافر کشی کردم.
پس از آن وارد کار شیشه بالابرهای خودرو شدید ، ایده این کار از کجا به ذهن شما خطور کرد؟
ایده تولید شیشه بالا بر پیکان نیز از آنجایی به ذهنم خطور کرد که پیکان مدل ۵۲ که خودم داشتم شیشه بالابر آن خراب شده بود و هر چقدر تعمیر می کردیم فایده ای نداشت و از سوی دیگر نیز تولیداتی با کیفیت نداشتیم که به غیرتم برخورد ، که چرا در ایران نباید تولید باکیفیت در این حوزه داشته باشیم و تصمیم گرفتم که وارد تولید این محصول شوم.با کمک یکی از همسایه ها که پرسکار بودن تصمیم گرفتیم که شیشه بالابر مزدا ۱۶۰۰ را تولید کنیم و شریک شدیم، اما من و شریکم در ارتباط با تولید دو دیدگاه کاملا متفاوت داشتیم من باورم بر این بود که بیشتر هزینه کرده تا جنس با کیفیتی تولید کنیم اما وی نظر مخالف من را داشت که همین مسئله سبب شدتا بعد از ۵ تا ۶ ماه شراکت جدا شویم،بعد از جدا شدن از شریکم متوجه شدم که شیشه بالابر ماشین پژو ۵۰۴ بسیار کمیاب است که حتی برای نمونه نیز نمی توانستیم آن را پیدا کنیم به همین منظور شیشه بالابرهایی که در اوراقی ها بودند را خریدار ی کرده و پس از تحقیق و مطالعه شروع به تولید کردیم، در کنار آن تصمیم گرفتم که قالب سازی نیز یاد بگیرم که البته چون تیراژ پایینی داشت سود زیادی نداشت اما مصمم شده و قالب سازی نیز یاد گرفتم و با وجود اینکه تجربه ای بر روی این کار نداشتم و بسیاری از دوستانم بر این باور بودند که بهتر است به کارگاه نقاشی برگردم و احتمالا شکست خواهم خورد اما مصمم بوده و وارد این شغل شده و حدود ۵ تا ۶ هزار شیشه بالابر بدون کمترین ایراد و با کمترین بازگشت تولید و روانه بازار کردم.
کار خود را برای تولید شیشه بالابرهای پیکان به چه نحوی آغاز کردید؟
همانطور که در بالا توضیح دادم پیکان مدل ۵۲ من شیشه بالابرش خراب شده بود رفتم سراغ تعمیر کار متوجه شدم حداقل حدود ۱۰ نوع شیشه بالابر پیکان در ایران تولید می شود و هیچکدام دارای کیفیت مناسب نیست، حتی ارزش نصب را هم ندارند برایم بسیار جالب بود و سئوال برانگیز بود که چرا این ۱۰ سازنده نتوانسته اند شیشه بالابر خوبی تولید کنند و به غیرتم برخورد که چرا ایران نتواند یک شیشه بالابر با کیفیت تولید کند بررسی و تحقیق را شروع کردم که چرا شیشه بالابرهای ساخت ایران خوب کار نمی کنند و برای ساخت شیشه بالابر خوب و با کیفیت چکار باید کرد و متوجه شدم اگر دقیقاً شیشه بالابر فابریک انگلیسی پیکان را در ایران کپی سازی کنیم خوب نخواهد شد. پروژه ای برای ساخت شیشه بالابر با کیفیت برای خود تعریف کردم که با وجود آلیاژهای نامرغوب و تکنولوژی بسیار پایین داخل کشور شیشه بالابری ساخته شود و بخوبی کار کند و برای رسیدن به این هدف تغییرات زیادی در ساختار شیشه بالابر پیکان بوجود آوردم بهینه سازی و به روز آوری کردم و برای اولین بار ۳ عدد شیشه بالابر به عنوان نمونه مونتاژ نمودم. یکی تحویل آزمایشگاه ایرانخودرو، یکی را روی پیکان خودم بستم جهت تست عملکرد و دیگری را تحویل بازار دادم. لازم بذکر است آزمایشگاه ایران خودرو ایرادات بسیار جزئی گرفت و تست عملکرد هم مثبت بود.
آیا شرکت های بزرگ خودرویی نیز از تولیدات شما استفاده کردند؟
بله، در ابتدای دهه ۷۰ ایرانخودرو ما را دعوت به همکاری کرد که در اولین مراجعه به توافق رسیدیم و با یک صورتجلسه کار را شروع کردیم و تا بستن قرارداد رسمی حدود ۰۰۰/۳۰ عدد شیشه بالابر تحویل ایرانخودرو دادیم و تا پایان تولید پیکان این همکاری ادامه داشت. درضمن همزمان با تولید شیشه بالابر پیکان تولید شیشه بالابر ۴۰۵ را شروع کردیم بعد از آن طی قراردادی با سایپا شیشه بالابرهای جلو و عقب پراید کاملاً بهینه سازی و به روز رسانی شد. شیشه بالابر تیبا طراحی و ساخته شد و شیشه بالابرهای سمند را طراحی و ساختیم و شیشه بالابرهای نیسان و مزدا ۱۶۰۰ طراحی مجدد و ساخته شد در مجموع با شرکت های خودرو سازی ایرانخودرو، سایپا، زامیاد و گروه بهمن همکاری داریم.
تا حالا به عنوا ن کارآفرین نمونه نیز معرفی شدید؟
بله کسب عنوان برترین طراح و سازنده شیشه بالابر های برقی و دستی در ایران و خاورمیانه ، گروه صنعتی نوآوران ابری را ، به این خود باوری رساند تا رسیدن به جایگاه یکی از برترین تامین کنندگان این محصول در سطح جهان را در چشم انداز آینده خود ببیند.
امروز عمده کالاهایی که تولید می کنید چه محصولاتی است؟
۱- شیشه بالابر های برقی سمند دربهای (جلو و عقب)
۲- شیشه بالابر های برقی پژو پارس دربهای (جلو وعقب)
۳- شیشه بالابر های برقی پژو ۴۰۵ دربهای (جلو وعقب)
۴- شیشه بالابر های برقی پراید دربهای (جلو) نسیم و صبا (طرح بهینه- انحصاری)
۵- شیشه بالابرهای برقی پراید دربهای (عقب) نسیم و صبا(انحصاری)
۶- شیشه بالابر های برقی پراید ۱۴۱(طرح بهینه- انحصاری) دربهای (جلو و عقب)
۷- شیشه بالابر های برقی درب عقب پراید ۱۴۱ (انحصاری)
۸- شیشه بالابر های برقی درب جلو پراید ۱۳۲(طرح بهینه- انحصاری)
۹- شیشه بالابر برقی درب عقب پراید ۱۳۲ (انحصاری)
۱۰- شیشه بالابرهای برقی ریو دربهای (جلو)
۱۱- شیشه بالابر نیسان
۱۲- شیشه بالابر های دستی دو بازو پیکان
۱۳- شیشه بالابرهای دستی وانت مزدا
۱۴- شیشه بالابرهای برقی دنا و دنا پلاس دربهای (جلو و عقب)
۱۵- شیشه بالابرهای برقی L90 درب جلو
۱۶- شیشه بالابرهای برقی پژو ۲۰۶ درب جلو
۱۷- شیشه بالابرهای برقی تیبا دربهای (جلو و عقب)
۱۸- شیشه بالابرهای برقی جک J4 (جلو و عقب)
از جمله این محصولات است. و در کنار آن به تولید شیشه بالابرهای دستی کابلی و دستی بازویی نیز مشغول به فعالیت هستیم.
نوآوران ابری را امروز چگونه می بینید؟
امروز گروه صنعتی نوآوران ابری به عنوان بزرگترین تولید کننده در طراحی و تولید شیشه بالابرهای برقی و دستی انواع خودرو با نزدیک به سه دهه فعالیت توانسته با بهره مندی ازتوان متخصصان کلیه مراحل از طراحی گرفته تا ساخت محصول را با موفقیت ادامه داده و سالانه با بهره گیری از ۲۵۰ نفر نیرو بیش از ۲ میلیون مجموعه کامل شیشه بالا بر انواع خودرو توسط این گروه صنعتی تولید و عرضه می شود.این در حالی است که طراحی و تولید انواع شیشه بالابر ،متناسب با سیستم های گوناگون درب خودرو در کوتاه ترین زمان، با هدف تامین رضایت مشتریان از مهمترین مزایای رقابتی گروه صنعتی نوآوران ابری به شمار می آید.
به عنوان فردی که سرد و گرم تولید را چشیده پیشنهادتان به جوانان جویای کار و نام چیست؟
جوانان باید بدانند هیچ کاری نشد ندارد و در واقع غیر ممکن وجود ندارد.
جوانان باید هدف تعریف کنند و برای رسیدن به هدف و اهداف باید استراتژی مناسب تعریف کنند و در تعریف این استراتژی از افراد صاحب نام و اهل فن مشاوره بگیرند و بدانند هرآنچه که دارند اعم از خوشبختی و بدبختی نتیجه نگرش افراد و عملکرد خودشان است.جوانان باید اطمینان داشته باشند که افکار و عقاید و سلایق و استراتژی که در پیش گرفته اند چه نتیجه ای دارد و آیا آنها را به اهدافشان می رساند. یکی از آیتم های بسیار مهم در زندگی تفکر و نگرش ما به کار و زندگی است آنچه که آینده مارا می سازد این تفکر و نگرش است. باید مطمئن باشیم که تفکر و نگرش ما درست است ۷۰ تا ۸۰ درصد موفقیت یا شکست مانتیجه تصمیماتی است که گرفته ایم.در ضمن اهداف ما باید منطبق بر واقعیت و توانایی فرد باشد نه بر مبنای احساسات.
مصاحبه: علی کایدانی
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید