توسعـه کمـی و کیفـی سایت های نمایشگاهی کشور
به گزارش عصر تولید، محمود بازاری مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص اهمیت برگزاری نمایشگاهها و تاثیرات آن بر اقتصاد، اشتغالزایی و حمایت از تولید داخل اظهار کرد: نمایشگاه به عنوان پیشران حوزه تجارت و تولید کشور از گذشته مورد توجه دولت بوده و در این راستا همچنین سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی تجارت خارجی و حوزه نمایشگاهی کشور به این بخش توجه ویژه داشته است.
وی افزود: سازمان توسعه تجارت ایران در سال های گذشته با اصلاح رویه ها و بازنگری فرآیندهای حوزه نمایشگاهی کشور به سمتی رفته است تا بتواند بیشترین اثر بخشی را در معرفی ظرفیت های کشور به کمک حوزه نمایشگاهی داشته باشد و در این زمینه در دو سال گذشته دستورالعمل هایی در حوزه نمایشگاهی استان ها و کشور آماده کرده ایم تا بتوانیم زمینه ساز توسعه بخش نمایشگاهی کشور و بهبود عملکردها در این حوزه شویم.
مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مهمترین هدف دولت و سازمان توسعه تجارت ایران در بحث صنعت نمایشگاهی کشور، یکپارچگی و انسجام این رویدادها است و همچنین هم راستا شدن اهداف و سیاست ها در حوزه منطقه و بین المللی است به شکلی که برگزاری این نمایشگاه ها باید رویکردی هدفمند داشته و متناسب با تحولات منطقه و جهان باشد.
بازاری در خصوص عملکرد صنعت نمایشگاهی کشور عنوان کرد: پس از دوران کرونا صنعت نمایشگاهی کشور یک رشد فزاینده کمی و کیفی در کل جهان داشته است و در ایران نیز این اتفاق به خوبی افتاده است. به ویژه اینکه در بحث حضور کشور های خارجی در نمایشگاه های بین المللی ایران، رشد بسیار قابل توجهی در دوسال اخیر داشته ایم.
وی با اشاره به رتبه بندی سایت های مجاز نمایشگاهی کشور تصریح کرد: سایت های نمایشگاهی کشور در چند سطح بین المللی «الف» و «ب» و نمایشگاه های ملی رتبه بندی شده اند. در حال حاضر مجوز بهره برداری ۲۷ سایت نمایشگاهی کشور برای سال ۱۴۰۳ توسط سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ شده است و از این رو برگزاری هرگونه رویداد نمایشگاهی در کشور منوط بر داشتن مجوز بهره برداری است و در این زمینه هماهنگی بسیار خوبی نیز با انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران داریم.
مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تقویم نمایشگاهی کشور برای سال ۱۴۰۳ با نگاه توسعه کمی و کیفی و عناوینی متناسب با ظرفیت های تولیدی و تجاری هر استان و به کمک هر استان برنامه ریزی شده است تا شاهد برگزاری نمایشگاه های بسیار خوبی در سطح کشور باشیم و در حال حاضر نیز مبنای برگزاری نمایشگاه های کشور این تقویم نمایشگاهی است.
بازاری در خصوص تشکلهای فعال در حوزه نمایشگاهی کشور اظهار کرد: در کشور دو تشکل فعال اصلی در حوزه مجریان و سایت های نمایشگاهی داریم و سازمان توسعه تجارت ایران بیشترین ارتباط را در بحث های اجرا و زیرساخت های نمایشگاهی با این بخش ها دارد و در این زمینه انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران به عنوان نماینده صنف سایت های نمایشگاهی کشور تعامل و همکاری بسیار خوبی با سازمان توسعه تجارت ایران دارد و در دو سال گذشته نتایج این هماهنگیها و تعامل ها تدوین تقویم نمایشگاهی و ضوابط بوده است.
وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم همکاری سازمان توسعه تجارت ایران و انجمن نمایشگاههای بین المللی ایران به لحاظ محتوایی و هدفمندی ارتقا دهیم و زیرساختهای نمایشگاهی کشور را از نظر استاندارد های بین المللی و کیفیت خدمات رسانی ارتقا دهیم.
مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر حمایت و کمک این سازمان برای ارتقا کمی و کیفی سایتها نمایشگاهی کشور، خاطرنشان کرد: یکی از بخش های بسیار مهمی که در بحث توسعه صادرات مورد توجه دولت است بحث سایت های نمایشگاهی است و بر اساس مصوباتی که از سنوات گذشته در این زمینه برای ایجاد سایتهای نمایشگاهی داشته ایم، همکاری و تعامل بسیار خوبی را با انجمن نمایشگاههای بین المللی ایران داریم به شکلی که اکنون در همه استانهای کشور سایت نمایشگاهی داریم البته که در برخی از استانها این سایتهای نمایشگاهی موقت هستند و باید از امسال به محل دائمی منتقل شوند.
بازاری افزود: برای توسعه سایتهای نمایشگاهی کشور و زیرساختهای این حوزه به تامین مالی نیازمند داریم و در این زمینه در حال برنامه ریزی هستیم تا از طریق روشهای مختلف و با کمک دولت و همکاری انجمن نمایشگاههای بین المللی ایران این تامین مالی انجام شود و برنامه های مورد نظر در این حوزه را اجرایی کنیم.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید