پیام اتو اکسپوی تهران؛ بازار خودرو آرام نمی شود
عصر تولید، اما برخی دلالان گفته بودند که ممکن است به دلیل وجود نمایندگان رسمی برخی از خودروسازان بزرگ مانند کیا، هیوندای، بنز و تویوتا، شاهد حضور این شرکت های بزرگ در کشورمان باشیم و محصولاتی که احتمالا قرار است با برند این شرکت ها وارد شود، در تهران به نمایش گذاشته شود.
اما اگر برخی نمونه هایی که از خودروهای کیا و تویوتا توسط وارد کنندگان به نمایش گذاشته شده بود، کنار گذاشته شود، هیچ خودرو مطرحی در این نمایشگاه عرضه نشده و فقط این وارد کنندگان برای آشنایی مشتریان احتمالی خویش با خودروهایی که قرار است، وارد و عرضه شود، یکی، دو نمونه از این خودروها را در نمایشگاه به معرض دید عموم گذاشته بودند. اما هرچه خودروهای معروف در نمایشگاه کمتر دیده می شد، خودروهای چینی در اکسپوی تهران، نقش موثرتر و گسترده تری داشتند و وسعت بیشتری را به خود اختصاص داده بودند. چنین به نظر می آید که نقش چینی ها در خودروسازی ایران روز به روز بیشتر و بیشتر می شود. در این نمایشگاه هم چینی ها نقش پر رنگی داشتند و در گروه های مختلف خودرویی که تولیداتی را به بازار ایران عرضه می کنند، محصولات خود را به ایران آورده بودند.
اما بیش از هرچیز نبود گروه سایپا در این نمایشگاه به چشم می خورد. وقتی گفته می شود گروه سایپا منظور سایپا دیزل، زامیاد و پارس خودرو ونیز بسیاری از قطعه سازانی و شرکت های اقماری ایشان است. معلوم نیست چرا سایپا این مهمترین نمایشگاه تهران را آن قدر مهم ندیده که ترغیب به حضور شود. در کنار این یکی از چند پایه اصلی خودروسازی در ایران که علاقه ای به برپایی غرفه در اکسپوی تهران نشان نداده بود، شرکت عقاب که نماینده کشنده و اتوبوس های اسکانیا در ایران است، هم از جمله غایبان این نمایشگاه به حساب می آمد. البته با حساب این که اکسپوی تهران هم به خودروهای دیزل و هم به خودروهای سواری تعلق دارد، این که برخی شرکت ها مانند ایران خودرو دیزل، بهمن دیزل از حضور در این نمایشگاه خودداری کرده بودند، محل ابهام است. در واقع ایران خودرو فقط برای رفع تکلیف در این نمایشگاه حضور پیدا کرده بود و سایر اعضای گروه ایران خودرو مانند بخش تولید کشنده ها و اتوبوس های این گروه در نمایشگاه حضور نداشتند. همین امر در مورد بهمن دیزل صادق است که آن بخش از گروه بهمن نیز در این نمایشگاه حضور نداشت.
این هم نکته مهمی است که گروه های قطعه سازی بزرگ مانند عظام دراین نمایشگاه حضور نداشتند. از آن جایی که اکسپوی تهران نمایشگاهی است که هم به خودرو و به قطعه سازان خودرو تعلق دارد، انتظار آن بود که در این نمایشگاه دست کم برخی از قطعه سازان مستقل و بزرگ در این نمایشگاه حضور داشته باشند، اما اثری از نام های بزرگ مانند عظام، چکاد، آریان خودرو خاورمیانه و … در میان غرفه های اکسپو وجود نداشت. این نشان می دهد که قطعه سازان نیز مانند برخی از خودروسای هایی که تمایلی به حضور نشان ندادند، اکسپوی تهران را محل مناسبی برای عرضه فعالیت خود ندانسته اند.
اتو اکسپوی تهران با همه کمبودها و نارسایی هایش بالاخره در یکشنبه پیش رو پایان می پذیرد و اگر این نمایشگاه بزرگترین و معتبرترین رویداد خودرویی در کشورمان نام نهاده شود، آن گاه از حال و هوای این نمایشگاه و گفتگوهایی که در حاشیه آن جریان داشته می توان دریافت که واردات خودرو دست کم به آن صورت و حجمی که که سال گذشته وعده آن داده شده بود، دست کم در ماه های پیش رو تحقق نمی پذیرد و کسانی که امیدوار بودند در همین روزها خودروی وارداتی خود را تحویل بگیرند و با خودروی جدید وارد سال نو شوند، باید روزهای بیشتر را به انتظار بنشینند. این امر شاید قرینه ای باشد دال بر این که قرار نیست بازار خودرو به زودی آرامش پیدا کند.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید