نمایشگاهی سرد
عصرتولید، پرسش بزرگ درباره این نمایشگاه آن است که چنین نمایشگاهی قرار است چه چیزی به مخاطبان و بازدید کنندگان ارائه کند و یک مخاطبی که هر روز رسانه ای را مطالعه و مرور می کند، در این نمایشگاه از چه چیز بهره مند می شود.
در یک نگاه کلی می توان گفت که قرار است مخاطبانی که یک یا چند رسانه را در طول سال دنبال کرده و مطالب آن را خوانده اند، در این گونه نمایشگاه ها با نویسندگان، تحلیل گران و صاحب نظران هر رسانه آشنا می شود، این ایشان به گفتگو می نشینند و ابهام ها و پرسش های خود را از آن ها می پرسند.
اما دیروز و در نمایشگاهی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را افتتاح کرد، چنین چیزی به چشم نمی خورد. در نمایشگاه مطبوعات امسال که در فصل سرد برگزار شده، غرفه های بزرگ و مجلل همگی به رسانه هایی تعلق دارند که از بودجه عمومی کشور به طور مستقیم یا غیرمستقیم تغذیه می نمایند. در مقابل غرفه های کوچک تر که اتفاقاً در راهروهای حاشیه ای جای داده شده اند، همگی و یا عمدتاً به رسانه های بخش خصوصی تعلق دارند.
از میان حدود دویست غرفه که در یکی از شبستان های اصلی مصلی برپا شده حدود چهل غرفه خالی است که برخی از آن ها نام رسانه ای را بر سر در خود دارد و برخی حتی این نام را هم ندارد و به نظر می رسد تقاضا کننده ای برای این گونه فضاها وجود نداشته است. در عین حال گمان می رود که برخی از این غرفه های خالی مانده که نام رسانه ای هم بر آن درج شده، به طور رایگان به این رسانه ها واگذار شده باشد چرا که اگر رسانه مذکور بابت این غرفه پولی پرداخت کرده بود، عاقلانه آن بود که از ساعات نخست شروع به کار نمایشگاه در آن حاضر باشد. شاید سرمای فصل به فضای نمایشگاه هم سرایت و آن را نیمه منجمد کرده است.
به طور کلی بازدید کننده ی چندانی در نمایشگاه به چشم نمی خورد و کسانی که در شبستان محل برپایی غرفه ها قدم می زنند، عمدتاً خود مطبوعاتی هستند و از این بابت نمایشگاه با واکنش و استقبال عمومی آن طور که باید انتظار داشت، مواجه نشده است.
در درون یا کنار غرفه ها نیز مراجعه کننده زیادی به چشم نمی خورد. حتی غرفه های متعلق به نشریات کودکان و نوجوانان که علی القاعده باید از شور و هیجان برخوردار باشد، هم نه مراجعه کننده ای به خود دید و نه خود غرفه ها از شور نوجوانی و کودکی بهره مند بود.
در غرفه های دیگر و مخصوصا روزنامه های سیاسی و اقتصادی صاحب نام هم به جز غرفه داران، کسی دیگر حضور نداشت و با توجه به فرا رسیدن ایام انتخابات مجلس های شورای اسلامی و خبرگان، گمان می رفت که برخی چهره های سیاسی و نامزدان انتخابات در محل نمایشگاه مطبوعات حاضر شوند و با مردم حاضر در نمایشگاه ملاقات و گفتگو کنند. اما این امر دیده نشد و تقریبا هیچ یک از چهره های سیاسی به عنوان بازدیدکننده در نمایشگاه حاضر نبودند. هم چنین مدیران مسئول مطبوعات هم در نمایشگاه حاضر نبودند و تا آن جا که نگارنده جویا شد، هیچ برنامه مدونی برای حضور و ملاقات مدیران مسئول با بازدید کنندگان وجود نداشت.
در عین حال برگزار کنندگان نمایشگاه برنامه هایی برای انجام کنفرانس های مطبوعاتی با حضور مدیران میانی دولتی در محل نمایشگاه تدارک دیده اند که در روز نخست یکی از معاونان وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی یکی از این نشست ها را برگزار کرد اما جالب است که همین کنفرانس های خبری، برنامه تدوین شده و مشخصی ندارد. به احتمال آن است که اگر از مدیران برای حضور در نمایشگاه دعوت هم شده باشد، حضور ایشان قطعی نیست و مقامات نمایشگاه درصدد آن هستند که پس از حضور مدیر، برنامه نشست خبری را برپا نمایند. با این حال همین که یک مدیر میانی دولتی به خود زحمت می دهد که به نمایشگاه مطبوعات بیاید و با خبرنگاران دیدار و گفتگو کند، جای استقبال دارد.
به طور کلی برگزاری نمایشگاه مطبوعات اقدام خوب و امیدوار کننده ای است. اما شرط این امر آن است که شرایط و زمینه های حضور شهروندان و بالاخص جوانان در این نمایشگاه مهیا شود وگرنه اگر قرار باشد برای رفع تکلیف و برای ثبت در تقویم کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این رویداد برپا شود، کارکرد مناسبی نخواهد داشت.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید