مدیرعامل جدید و راه تازه پیش روی بانک کشاورزی
عصر تولید،در واقع سرپرست انتظار ندارد که مدیر بعدی که مدیرعامل یا سرپرست بعدی است، او را بر صدر نشاند. در همه موارد مشابه، سرپرست یک مجموعه حتی به عنوان قائم مقام یا معاون مجموعه هم انتخاب نشده که در بسیاری از موارد این سرپرست بوده که حاضر به پذیرش پست پیشنهادی نبوده است. چه، او خود را در جایگاه مدیرعامل می داند و به همین دلیل حاضر به پذیرفتن پست های پائین تر نیست.
به هرحال فرشید فرخ نژاد که سابقه زیادی در عضویت در هیاَت مدیره بانک ها دارد، به عنوان مدیرعامل بانک کشاورزی منصوب شده است. در وهله نخست همین که صندوق مالی کشاورزی ایران از مدیریت دوفاکتو درآمده و مدیریتی تمام عیار پیدا کرده است، جای استقبال دارد. اما این مدیریت تمام عیار راهی صعب العبور دارد و موانعی در پیش او خود نمایی می کند. از جمله مهمترین این موارد، نارضایتی های تسهیلات گیرندگان بخش کشاورزی از سخت گیری های است که از سوی ستاد بانک کشاورزی اعمال می شود. همین چند هفته پیش تولید کنندگان بذر از سراسر کشور گرد هم آمدند تا اعتراض خود را نسبت به این سخت گیری بیان و از وزیر جهاد کشاورزی بخواهند تا در این رابطه، بانک مذکور را به نرمش وادار سازد.
این اعتراض گاهی از زبان کشاورزان و صاحبان مجتمع های بزرگ کشت و صنعت هم شنیده شده است. در این رابطه البته انتظار آن است که مدیر جدید راهی را پیدا کند که بتواند هم دل کشاورزان را به دست بیاورد و هم مقررات سخت گیرانه بانک مرکزی را اعمال کند. به ویژه در استان هایی مانند خوزستان که استانی حاصلخیر و دارای مجتمع های کشت و صنعت است، فعالان بخش کشاورزی چشم به دستان مدیر جدید دوخته اند، تا گرهی از مشکلات سرمایه ای شان باز شود. همین کشاورزان در گلایه هایی که گاهی از زبان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در صحن علنی شنیده شده است، از میزان سود، کمی دوره بازپرداخت و جریمه هایی که بانک بر بدهی های معوقه اعمال می کند، اعتراض کرده اند. آنان می گویند آیا بانک کشاورزی که خانه مالی و پولی کشاورزان است نمی داند که دوره رسیدن محصول و فروش آن معمولاَ طولانی است و در ظرف یک سال نمی توان بدهی ها و اقساط وام را پرداخت کرد؟ به ویژه نمایندگان خوزستان، گیلان، مازندران و اصفهان در مجلس شورای اسلامی این گله ها را بارها در صحن علنی مجلس بیان کرده اند.
دشواری دیگر در پیش پای آقای مدیرعامل روزآمد کردن و تجهیز بانک کشاورزی به فناوری های روزآمد، بانکداری نوین و بانکداری الکترونیک است؛ هرچند بانک کشاورزی به بخش کشاورزی تعلق دارد، اما مسئله مهم آن است که این بانک نباید و نمی تواند مانند بخش کشاورزی هم چنان سنتی بماند و از قافله بانکداری نوین و الکترونیکی ایران و جهان دور باشد. البته این به آن معنا نیست که بانک کشاورزی هم چنان سنتی است و راهی به دنیای مدرن بانکداری پیدا نکرده است، که در عمل چنین چیزی ممکن نیست. اما منظور آن است که این بانک به عنوان یک بانک مدرن، تخصصی و فعال در عرصه اقتصادی که وظایف عمومی بانکداری را هم بر عهده دارد، به میزانی که انتظار می رود، نتوانسته رتبه مناسب و شایسته ای را در بانکداری نوین و الکترونیکی احراز کند.
مدیران و سیاستگذاران بانک کشاورزی حتماً می دانند که در جهان کنونی، بسیاری از خدمات مالی و پولی یا کاملاً الکترونیکی شده و یا به سوی دیجیتال شدن پیش می رود. آخرین نمونه از این دست در ایران الکترونیکی شدن چک هاست که سالانه صرفه جویی بسیاری در هزینه های بانک، مردم و کشور پدید می آورد. از این بابت مقامات و تصمیم گیران بانک کشاورزی باید خود را به قافله در حرکت بانکداری نوین و الکترونیکی برسانند و در مرز آن حرکت کنند، این وظیفه ای است که دیر یا زود، دست اندرکاران و راهبران بانک کشاورزی به آن واقف می شود و در جهت آن حرکت خواهند کرد.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید