پشتکار عامل اصلی موفقیت در صنعت است/ هدف شرکت آریا کسب بازارهای جهانی است
عصر تولید؛ یکی از این کارآفرینان که از همان دوران کودکی، کارکردن را آغاز و با وجود سن کم مسئولیت خانواده چهار نفره خود را بر عهده گرفت بود، سعید برخدا مدیر عامل شرکت نقش تندیس آریا است، شرکتی که در زمینه تولید خمیرهای بازی فعالیت داشته و با سابقه ۶۲ ساله به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های کشور در این بخش همچنان در حال تولید است.با هدف آشنایی با چگونگی آغاز به کار این واحد تولیدی و راز موفقیت تندیس آریاِ، نقل نیوز مصاحبه ای با مدیر عامل این شرکت داشته که شاید بتوان گفت می تواند مانند چراغ راهی برای ورود جوانان و متخصصان کشورمان به بخش تولید و صنعت باشد.
سوال نخست که از برخدا پرسیده شد مربوط به دوران کودکی بوداینکه متولد چه سالی است و کار کردن را از چه زمانی آغاز کرد؟
سعید برخدا هستم متولد سال ۱۳۴۳ در تهران و در یک خانواده مذهبی که اهل دریان هستند متولد شدم،و دردوران کودکی همیشه آرزویم این بود که جزء شاگردان ممتاز مدرسه باشم و به دنبال این بودم که به درجات عالی در آینده برسم.
پدرم خوارو بار فروش بود اما پس از آشنایی با خمیر بازی که از طریق یک از آشنایان از آمریکا به ایران آورده شده بود، کارگاه کوچک تندیس آریا را با ۳ کارگر در سال ۱۳۴۰ راه اندازی کرد. با وجود اینکه در آن زمان مردم آشنایی چندانی با خمیر بازی نداشتند، در چهار رنگ تولید می کرد و از آنجایی که مردم خیلی این محصول را نمی شناختند، پدر تولیدات خود را جلوی مدارس می برد و به مردم معرفی می کرد.
تا اینکه متاسفانه در زمانی که من ۱۱ ساله بودم در یک تصادف رانندگی پدرم را از دست دادیم و مسئولیت دو برادر کوچکتر و مادرم بر دوش من به عنوان پسر بزرگتر خانواده افتاد.دو سال بعد از فوت پدر و در سن ۱۳ سالگی کار را در کارگاه کوچکی که پدرم آن را راه انداخته بود آغاز کردم و در کنار آن درس می خواندم.
درس و کار با یکدیگر و در آن سن کم آیا خسته کننده نبود؟
بله دوران سختی بود از یک طرف نبود پدر و از طرف دیگر باید بین حمایت از خانواده و ادامه تحصیل یکی را انتخاب می کردم، پدرم در زمان فعالیتش در کارگاه شریکی داشت که شریکش نیز پس از پدرم فوت کرد و من به همراه پسر شریک پدرم مسئولیت زندگی را به عهده گرفتیم.پسر مرحوم پاشایی شریک پدرم مسئولیت خواربار فروشی و من مسئول کارگاه خمیر بازی بودم.در سن نوجوانی روزها به مدرسه می رفتم و پس از آن تا پاسی از شب در کارگاه مشغول به کار می شدم؛ این امر باعث شده بود که فرصتی برای درس خواندن در روزهای امتحان نداشته باشم.
آیا کار را با بودجه و هزینه زیادی شروع کردید؟
از همان سن کم بر این باور بودم که باید ایده های نو و خوبی برای صنعت خمیربازی به عنوان یک صنعت نوپا داشته باشم بر همین اساس هدف خودم را با دید توسعه ای پایه گذاری کردم.
با بودجه کمی که در اختیار داشتم برنامه ام این بود که با همین اندک هزینه کارگاه را گسترش بدهم و در این راه اگر چه سن زیادی نداشتم اما تلاش کردم و حتی برای تهیه مواد اولیه مجبور بودم مسافت های طولانی را طی کنم.
در این راه آیا کسی کمک کار فکری و یا معنوی شما نیز بود؟
بله در آن دوران با دوستی آشنا شدم که از لحاظ فکری بسیار به من کمک کرد و برای افزایش کیفیت خمیر های بازی با ما کار می کرد و با این همراهی توانستم سطح کیفی محصولات را بالا ببرم.
عنوان کردید که توسعه کارگاه مهم ترین هدف شما بود در چه زمانی توانستید به این هدف خود دست یابید؟
در سال ۱۳۶۹ همین واحد تولیدی که امروز در حال فعالیت است شروع به ساخت آن کردم و با توجه به ایده های بزرگی که داشتم هدفم این بود که از فرم کارگاهی باید بیرون آمده و به سمت صنعتی شدن حرکت کنم.
مثلا در کارگاه اول خمیر را در ظرف هایی مانند ظرف های قنادی خودم می پختم و با همان سن کم آن را با دستان کوچکم بلند می کردم،و کم کم فکر جدید وارد کار کردیم و سعی مان بر این بود که محصولات را تنوع بدهیم، به عنوان مثال اگر تولید رنگ ها را از چهار رنگ به ۱۲ رنگ رساندیم، بسته بندی و نوع خمیرها را تغییر دادیم.
در این راه از سایر ایده ها نیز استفاده می کردیم که با توصیه یکی از دوستان از ژاپن ، تولید خمیربازی در سطل پلاستیکی را آغاز و نخستین دستگاه تزریق پلاستیک را خریداری و خمیر سطلی را تولید کردیم.
چه آیتم هایی را تولید می کنید؟
امروز حدود ۳۶۰ آیتم کالایی در ۱۵ رده محصول داریم که این رده ها شامل انواع خمیر بازی، پاستیل نقاشی، گواش،آبرنگ، خط کش، ظروف غذا، رنگ انگشتی، مداد رنگی، چسب ماتیکی، استندها، خمیر شنی، مداد تحریر، رنگ صورت، محصولات ویژه و محصولات جانبی تولید میشود.
در کنار آن محصولات دیگری نیز مانند رنگ انگشتی، خمیر بازی،چسب ماتیکی که هر کدام به مرور به آیتم ها و سبد محصولات کارخانه اضافه شد.
در طرح توسعه ای مشکلاتی هم داشتید؟
بله مثلا در تولید رنگ انگشتی به صورت مرتب با شکست مواجه می شدیم حتی مهندسان آن زمان عنوان می کردند که این چه تولیدی است و آن را زحمت عبث می دانستند، اما دست از تلاش برنداشته و پس از حدود دو سال این محصول تولید و روانه بازار کردیم.که مداد و مداد رنگی هم بعدها به مجموعه اضافه شد.
پیمودن این راه برای هر کارآفرینی مشکلاتی دارد، آیا از این سختی ها نترسیدید؟
روزهای سختی را برای تولید و فروش خمیربازی سپری کردیم؛ به طوری که برای فروش این خمیرها مجبور بودم به بازار رفته و محصول را به مردم معرفی کنم.همچنین در سه مرحله از زمان تاسیس کارگاه به آستانه ورشکستی رسید و این شرکت بدهیهای سنگین به بانک ها و مردم داشت.در این بین برخی از افرادسوجو نیز ضرر مالی به این شرکت وارد کردند.
بزرگ ترین ریسک شما در این راه چه مساله ای بود؟
در سال ۱۳۹۶ در جلسه اعلام شد که تراز مالی این شرکت منفی شده و میزان بدهی هر سال اضافه می شود؛ این در حالی بود من با یکی از مدیران بر خلاف دیدگاه آنها برای اعمال سیاست انقباضی، تصمیم به رشد شرکت گرفتیم، این یکی از بزرگترین ریسک های من در طول راه اندازی کارگاه بود.
نقطه قوت فعالیت خود را در چه می دانید؟
یکی از کارهای خوب در این شرکت ایجاد واحد تحقیق ، توسعه ، مارکتینگ و استفاده از مدیران لایق بود که شبانه روزی زحمت کشیدند، این امر باعث ایجاد ایده ها و برندهای جدید در شرکت شد؛ به طوری که اگر تا پیش از این تنها یک برند آریا داشتیم امروز هشت برند داریم .
مهم ترین عامل موفقیت را چه می دانید؟
معتقدم عامل موفقیت در یک کار اقتصادی، پشتکار و تداوم است. مدیر باید به راه خود اعتقاد داشته باشد تا در مقابل هجمه ها و مخالفت های دیگران در زمان بحران بتواند به مسیر خود ادامه دهد، باور داشتم این کارگاه کوچک روزی پیشرفت خواهد کرد و توسعه می یابد که همین باورم موجب شد تا از سه کارگر در سال ۱۳۴۰ امروز حدود ۸۰۰ نفر در این مجموعه مشغول به فعالیت باشند.
آیا محصولی بود که شرکت شما برای نخستین بار در کشور تولید کرده باشد؟
بله رنگ انگشتی، خمیر بازی و چسب های ماتیکی نخستین محصولاتی بودند که در کشور و توسط شرکت ما تولید و روانه بازار شدند.
دیدگاه توسعه ای را همچنان باور دارید؟
صددرصد امروز هدفگذاری ما پس از رسیدن به تمام برنامه ریزی ها و پیش بینی ها بر این است که به سمت بازارهای جهانی رفته و بتوانیم سهمی در این بازارها داشته باشیم.
نقش خانواده تان در رسیدن به موفقیت را چگونه می بینید؟
مادرم همواره حامی و پشتیبان بوده و راهنمایی او ملاک کارهای ما قرار می گیرد.مادر در دوران ورشکستگی به من اعتقاد داشت و قوت قلب می داد.،همیشه دوست داشتم مادرم خوشحال باشد.دو برادر دیگرم نیز با وجود سن کم بخش فروش و بازرگانی شرکت را بر عهده گرفتند و سه برادر دست به دست هم داده و توانستیم به این موفقیت دست یابیم.البته برادرهای کوچکترم ریسک پذیری کمتری نسبت به من داشتند اما با این وجود همواره پشتیبان من بوده و مطیع تصمیم گیری های من هستند.که این خود بزرگ ترین عامل ارتقای شرکت بود،در حال حاضر شرکت از حالت خانوادگی خارج شده و مردمی است و افراد زیادی برای آن زحمت کشیده اند.
مهم ترین مشکلی که بر سرراه برای توسعه شرکت وجود داشت چه مواردی بود؟
بارها پیش می آمد که تراز مالی شرکت منفی می شد و این امر با مشکلات کیفی محصولات توام بود.به طور مثال: خمیرهای بازی در مناطق رطوبتی کشور به دست می چسبید و بسیاری از محصولات مرجوع شدند.، این در حالی بود که مقدار بسیاری از محصولات تولید و در سراسر کشور توزیع شده بود.
برای حل این مشکل ساعت ها تحقیق و آزمایش انجام دادم، بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ نمونه آزمایشگاهی تولید و برای امتحان خمیرها به شمال کشور سفر کردم، خوشبختانه این مشکل برطرف شد و در حال حاضر خمیرهای آریا از لحاظ فنی کیفیت عالی دارد و جزو سه خمیر بازی با کیفیت دنیا است.
رقبا و خریداران ، خمیر آریا را چگونه می بینند؟
با توجه به دیدگاه امروز که حضور در بازارهای جهانی است را دنبال می کنیم به همین منظور در نمایشگاه های بین المللی شرکت می کنیم به عنوان مثال نمونه خمیر آریا در غرفه اسپانیا در معرض دید قرار داده شده بود که بازدید کنندگان عنوان می کردند که خمیربازی های آریا همتراز با بهترین خمیربازی های جهان است که من در آن زمان احساس کردم که کار به درستی پیش می رود.
موفقیت بدون پشتکار حاصل می شود؟
در روند تولید باید پشتکار داشت، هیچ کاری بدون سختی و پشتکار مسیر نمی شود.، کارآفرین به دنبال راه کار و افکار جدید است و همواره باید در حرکت برای پیشرفت باشد.
محصولات تندیس آریا صادر نیز می شود؟
بله هم اکنون کالاهای این شرکت به کشورهایی از جمله عراق،عمان،ارمنستان و روسیه صادر می شود که در گام بعدی بنا داریم که با یک برند جدید و با استفاده از تکنولوژی های نوین و مطابق با استانداردهای روز دنیا در بازارهای اروپا نیز حضور پیدا کنیم.
برخدا برای رسیدن به موفقیت روزی چند ساعت کار می کرد؟
روزانه ۱۲ ساعت فعالیت داشتم و بارها و بارها نصف شب به سمت کارگاه می آمدم و ایده های خود را در آزمایشگاه پیاده می کردم که موجب شده تا امروز خمیربازی که در دستان کودکان سرزمینم توسط تندیس آریا تولید می شود در ردیف خمیربازی های برتر و با کیفیت دنیا قرار بگیرد.
توصیه شما به جوانان چیست؟
جوانان ابتدا باید هدفگذاری داشته باشند و در ادامه این مسیر را با آگاهی از علم روز، مهارت آموزی، بهره گیری از دانش نوین و مارکتینگ نسبت به دست یابی به این اهداف و برنامه ها تلاش کنند.
برنامه آینده شما در کنار حضور در بازارهای بین المللی چیست؟
هر ساله با افزوده شدن محصولات جدید حدود ۱۵۰ نفر به مجموعه افزوده می شود و به دنبال این هستیم که در حوزه نوشت افزار به عنوان یکی از سه کشور برتر دنیا شویم.
شکست از نظر شما چیست؟
شکست یعنی موفق نشدن سریع بنده شکست را مطلق نمی دانم و هر کسی که فکر می کند در مرحله شکست است به نظر من عدم موفقیت در آن لحظه است و شکست محسوب نمی شود.
در خصوص مسئولیت های اجتماعی و افتخارات شرکت نقش تندیس آریا توضیح بفرمایید.با همکاری اداری بهزیستی، در مهدکودک ۱۱ هزار روستا حضور یافته و آموزش و گواهینامه خلاقیت دادهایم، زیرا خمیربازی می تواند باعث ایجاد خلاقیت شود.با بنیاد برکت، هلال احمر و… در جهت ارسال ارزاق به مناطق محروم همکاری داریم.
در دوران فعالیت خود به عنوان تولید کننده برتر انتخاب شدید؟
در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ و ۱۴۰۲به عنوان کارآفرین برتر و تولید کننده نمونه استان تهران معرفی شدیم، همچنین چندین اختراع و خلاقیت به ثبت رساندیم و در ۶ محصول به عنوان شرکت دانشبنیان شناخته خواهیم شد.
سخن آخر
کشور ما سرزمین مهربانی هاست؛ اما این مهربانی ها سال هاست که کمرنگ شده و بین مردم تفرقه ایجاد شده است، باید مردم در هر شغل و سمتی هستند همدیگر را دوست داشته باشند و همدیگر را بپذیریم، تا باز الگوی دنیا در مهربانی باشیم.همچنین باید بستر را برای حضور افراد متخصص و خارجی در کشور هموار کنیم.
مصاحبه: علی کایدانی
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید